Πριν από την εφεύρεση και διάδοση της φωτογραφικής μηχανής η εικόνα ενός τόπου, μιας προσωπικότητας ή ενός γεγονότος μπορούσε να αποδοθεί μόνο με σχεδίασμα. Όταν μάλιστα αυτό προορίζονταν για εκτύπωση είχε την πρόσθετη ανάγκη επεξεργασίας από χαράκτη, ο οποίος θα μετέφερε το αρχικό σχέδιο σε ξύλο ή μέταλλο. Ήταν μια διαμεσολάβηση που έδινε τη δυνατότητα να εξωραϊστεί η εικόνα, ακόμη και να προστεθούν στοιχεία που δεν υπήρχαν στο αρχικό σχέδιο. Είναι για αυτό το λόγο που σε χαρακτικά παλαιών εντύπων μπορεί κάποιος να εντοπίσει ανακρίβειες ή υπερβολές.

Εκτός όμως από επιμέρους στοιχεία που δυνατόν να μην αντιπροσώπευαν την πραγματικότητα, υπήρχαν και περιπτώσεις όπου ο καλλιτέχνης άφηνε ελεύθερη τη φαντασία του και σχεδίαζε τοπία εντελώς εξωπραγματικά, έστω κι αν έδινε τίτλο συγκεκριμένου τόπου.

Μια τέτοια περίπτωση είναι η απεικόνιση της Λάρνακας στο χαρακτικό που ακολουθεί, όπου η φαντασία του καλλιτέχνη κυριολεκτικά “οργιάζει”. Πρόκειται για σχέδιο που κυκλόφόρησε ευρύτατα σε πολλές χώρες κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα.  

imaginarylka

Advertisements