Δείγμα της μεγάλης οικονομικής σημασίας που παρουσίαζε η Λάρνακα έως και τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα ήταν η λειτουργία στην πόλη  “υπεραγορών” ή “πολυκαταστημάτων” ―στα μέτρα, βέβαια, της εποχής. [Μία τέτοια “υπεραγορά”, το “Victoria Bar” του Σπύρου Χρ. Συμεωνίδη, είχε παρουσιαστεί σε προηγούμενη ανάρτηση αυτού του ιστολογίου (βλ. αρ. 78)]. Την ίδια εποχή διαφημίζονταν και τα «Καταστήματα Cent Mille Articles” (“Εκατόν χιλιάδες είδη”) του Joseph Bourgi, τα οποία βρίσκονταν στο δρόμο της παραλίας, κάτω από την οικία Γεωργίου Δ. Μώζερα.

Διαφημιστικό δελτάριο το οποίο ανήκει στη συλλογή Πολιτιστικού Κέντρου Λαϊκής και δημοσιεύθηκε στην έκδοσή του, Η Ιστορία της Κυπριακής Διαφήμισης (2004).

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο επιχειρηματίας Ιωσήφ Πούρτση δημιούργησε το δελτάριο επικολλώντας επιγραφή του καταστήματός του σε προϋπάρχουσα φωτογραφία του κτηρίου και φωτογραφίζοντάς την ξανά. (Στο κέντρο της φωτογραφίας δυνατόν να περιλαμβάνεται και ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, όπως συνηθιζόταν εκείνη την εποχή. Όσο για τις ψάθινες καρέκλες στην πρόσοψη, μάλλον πρόκειται για εμπόρευμα που προσφέρεται προς πώληση, παρ’ ότι κατά τη στιγμή της φωτογράφισης γίνεται χρήση του και από κάποιους βρακάδες!)

Ο Γ.Δ. Μώζερας ήταν πολύ γνωστός πλούσιος πολίτης της Λάρνακας, του οποίου η περιουσία κατασπαταλήθηκε αργότερα από τον γιο του. Στους παλαιότερους Σκαλιώτες διασωζόταν η φράση “’εν γιος του Μώζερα”, δηλωτική περιπτώσεων υπεροπτικής συμπεριφοράς κάποιου. Η οικία Μώζερα αποκτήθηκε λίγο αργότερα από τον Ευρυβιάδη Αντωνιάδη και απετέλεσε τον πυρήνα του κατοπινού ξενοδοχείου “Τέσσερα Φανάρια”

Τόσο τα καταστήματα Πούρτση, που πωλούσαν είδη για το σπίτι και για προσωπική χρήση, όσο και το “Victoria Bar” του Σπύρου Χρ. Συμεωνίδη, που διέθετε κυρίως τρόφιμα και ποτά, διαφημίζονταν στις τοπικές εφημερίδες, μερικές φορές πλάι πλάι, όπως σε αυτή του 1907.

Advertisements